تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز به دانش و تخصص خاصی نیاز دارد. با کمک گرفتن از تعمیرکار ماهر و با تجربه می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون ایجاد هزینه های اضافی مشکل دستگاه خود را برطرف کنید. الکتروموتور ساده ترین و کارآمدترین ابزار جهت تولید و تبدیل انرژی به حساب می آید. موتور الکتریکی در ابعاد مختلف برای ساخت ماشین آلات و تجهیزات مختلف کاربرد دارد.

تعمیر و سیم پیچی

تعمیر و سیم پیچی

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز باید توسط تعمیرگاه های مجاز و معتبر از قبیل الکترو سیم پیچی بدر انجام گیرد. این مجموعه معتبر و با سابقه با بهره گیری از نیروهای مجرب و تجهیزات پیشرفته به راحتی مشکل دستگاه شما را حل می کند. با توجه به کاربرد وسیع انواع الکترو موتور در صنایع مختلف و هزینه های گزاف خرید این وسیله قصد داریم در این مقاله به تعمیر و سیم پیچی انواع الکتروموتور بپردازیم.

ضرورت تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز باید با دقت بالا انجام شود. موتورهای الکتریکی در انواع مختلف از قبیل تک فاز و سه فاز سبب تولید نیروی مکانیکی و حرکتی می شوند. پمپ تکفاز یک ولتاژ متناوب دارد. این نوع موتور الکتریکی از منبع تغذیه تکفاز استفاده می کند. توان این مدل موتور الکتریکی می تواند تا 3 کیلو وات باشد. مدار الکتریکی پمپ تکفاز توسط دو سیم کار می کند. البته جریان عبوری از مدار این نوع موتور الکتریکی همیشه یکسان است. معمولا موتور الکتریکی تک فاز را در ابعاد کوچک با گشتاوری محدود تولید می کنند.

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز باید توسط فرد متخصص انجام شود. موتورهای الکتریکی تک فاز به دلیل عدم ایجاد میدان مغناطیسی دوار به راه انداز نیاز دارند. برای راه اندازی موتورهای الکتریکی تک فاز از خازن راه انداز استفاده می کنند. موتورهای الکتریکی تک فاز ساختار ساده ای دارند. همچنین تعمیر و نگهداری این نوع موتورها بسیار راحت و آسان است. قیمت  موتور الکتریکی تکفاز نسبت به دو فاز و سه فاز کمتر می باشد. از این نوع موتور الکتریکی برای تولید لوازم خانگی، سیستم های باز و بسته شدن درب، سیستم تهویه مطبوع و ابزارهای الکتریکی استفاده می شود.

تعمیر پمپ تکفاز

تعمیر پمپ تکفاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ سه فاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز  از اهمیت بالایی برخوردار است. موتورهای الکتریکی سه فاز جزء قوی ترین موتورها در بازار به حساب می آیند. الکتروموتور شامل دو قسمت برق و مکانیک است. بنابراین برای تعمیر و سیم پیچی پمپ سه فاز باید هر دو بخش را مورد بررسی قرار دهید. معمولا در موتورهای الکتریکی سه فاز سوختن یک فاز سبب بروز مشکلات می شود. در اینصورت چرخش موتور با فشار زیادی اتفاق می افتد. فشار اضافی ایجاد شده به دو فاز دیگر هم اثر می گذارد.

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز  به سابقه و مهارت کافی نیاز دارد. تعمیرکار حرفه ای  الکترو سیم پیچی بدر به حالت های مختلف سوختن سیم پیچ ها آگاه است. تعمیر و سیم پیچی پمپ سه فاز بسیار راحت است، زیرا این نوع موتور ساختار ساده تری دارد. به هر حال نیازمند مهارت و تجربه کافی است. فروشگاه و تعمیرگاه الکترو سیم پیچی بدر با داشتن سابقه در این زمینه می تواند خدمات با کیفیتی را به شما عزیزان ارائه دهد.

تعمیر پمپ سه فاز

تعمیر پمپ سه فاز

تفاوت پمپ تک فاز و سه فاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز کار هر کسی نیست. موتورهای تکفاز و سه فاز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. الکتروموتور های تک فاز دارای دو سیم پیچ هستند. سیم پیچ اصلی با مقاومت کمتر و سیم پیچ دیگری با مقاومت بیشتر است. سیم پیچ اصلی را با نام رانینگ و سیم پیچ کمکی را با نام استارت می شناسند. برای سوییچ کردن بین دو سیم پیچی ابتدا برق به استارت وارد می شود. البته کلاچ و پلاتین برق را به سیم پیچ استارت می رسانند. در اینصورت الکتروموتور شروع به حرکت می کند. سپس با باز شدن کلاچ و قطع شدن پلاتین برق وارد رانینگ می شود. برخی الکتروموتورهای تک فاز از خازن راه انداز کمک می گیرند.

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز  با توجه به سه فاز یا تک فاز بودن آن ها متفاوت است. در شرایط خاصی الکتروموتور تک فاز دچار خرابی می شود. خرابی قطعات کلاچ و پلاتین عملکرد الکتروموتور تکفاز را مختل خواهند کرد. اگر خازن راه انداز دچار خرابی شود موتور کارایی خود را از دست می دهد. در برخی موارد جریان برق داخل الکتروموتور وجود دارد اما موتور نمی چرخد. اگر برق به مدت زمان طولانی در موتور بماند سبب سوختگی سیستم می شود، زیرا انرژی برق سبب ذوب شدن سیم های مسی الکتروموتور می شود. موتورهای الکتریکی تک فاز ارتعاش و نویز بیشتری نسبت به موتورهای سه فاز دارند. همچنین قدرت موتورهای الکتریکی تکفاز نسبت به سه فاز کمتر است.

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز

عیب یابی پمپ تک فاز و تعمیر و سیم پیچی آن

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز باید توسط تعمیرکار حرفه ای انجام شود، زیرا تعمیرکار حرفه ای قبل از هر کاری به دنبال پیدا کردن عیب الکتروموتور است. خرابی الکتروموتور تکفاز به دلیل مستهلک شدن کلاچ و پلاتین اتفاق می افتد. همچنین خراب شدن فنر کلاچ سبب خرابی الکتروموتور می شود. استفاده طولانی مدت از خازن ها سبب خرابی خازن و در نهایت خرابی الکتروموتور خواهد شد. قطعی در سیم پیچی سبب سوختن سیستم می شود. سرویس نکردن و خشک بودن بلبرینگ ها سبب خرابی الکتروموتور می شود.

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز نباید توسط افراد غیر حرفه ای انجام شود. نوسانات برق و فشار بیش از حد از دیگر دلایل خرابی الکتروموتور هستند. توجه داشته باشید که الکتروموتور نباید با آب تماس داشته باشد. برای بررسی سیم پیچی الکتروموتور تکفاز باید تابلو برق آن را چک کرد. برای این منظور می توان یک فاز را جدا کرده و یک لامپ در وسط آن قرار داد. در واقع با این کار یک مدار برای بررسی سالم بودن سیم پیچی ایجاد می شود. راحت ترین کار این است که با استفاده از یک اهم متر قطعی ها را پیدا کرد. اگر پین بین کلاچ و پلاتین ذوب شود دو فلز به یکدیگر برخورد کرده و جرقه ایجاد می شود. جرقه داخل پلاتین عامل اصلی قطعی ارتباط برق است.

تعمیر و سیم پیچی

تعمیر و سیم پیچی

تعمیر و سیم پیچی پمپ تکفاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز باید با رعایت یکسری اصول و استانداردها انجام شود. قبل از تعمیر و یا سیم پیچی الکتروموتور تکفاز باید از طریق آزمون های مختلف سیستم را عیب یابی کرد. یکی از نکات مهم قبل از تعمیر و عیب یابی الکتروموتور تکفاز بررسی دقیق نوع کاربری آن است. در صورتیکه الکتروموتور سوخته باشد باید شرایط محیطی و ولتاژ برق مصرفی آن را چک کنید.

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز  باید مرحله به مرحله انجام شود. در اولین مرحله تعمیر پمپ تکفاز باید پوشش حفاظتی فن برداشته شود. در مرحله بعد باید پره فن را آرام آرام گرم کرده و با کمک پیچ گوشتی های بزرگ آن را جدا کرد. سپس درپوش موتور برداشته شود. در صورت سوختن سیم پیچی ها بوی سوختگی به مشام می رسد. با چرخاندن موتور اگر صدای بلندی به گوش برسد بدان معنا است که یاتاقان ها خراب شده اند. در اینصورت باید توسط تعمیرکار حرفه ای سیم ها و اتصالات برقی موتور از یکدیگر جدا شوند.

تفاوت پمپ تک فاز و سه فاز

تفاوت پمپ تک فاز و سه فاز


مزایای استفاده از الکتروموتور سه فاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز به دلیل کارایی وسیع آن ها بسیار اهمیت دارد. الکتروموتورهای سه فاز حساسیت کمتری نسبت به برق دارند. بنابراین استفاده از آن ها برای مکان های با افت برق بهترین گزینه به حساب می آید. قدرت این نوع الکتروموتور بسیار زیاد است. در ساخت الکتروموتور سه فاز از خازن راه انداز، کلاج و پلاتین استفاده نمی شود. بنابراین این نوع موتورهای الکتریکی عملکرد بهتری خواهند داشت. استفاده از الکتروموتور سه فاز برای ابزارآلات خاصی از قبیل آلومینیوم بر، دستگاه های پرس و فضای چوب بری ها بسیار مناسب است.

مصرف برق این نوع موتور الکتریکی نسبت به تکفاز کمتر می باشد. بنابراین با استفاده از این نوع الکتروموتور می توان در مصرف برق صرفه جویی کرد. موتورهای الکتریکی سه فاز برای انتقال بار الکتریکی به سیم و تجهیزات کمتری نیاز دارند. این نوع موتور الکتریکی فضای بسیار کمی را به خود اختصاص می دهد. بهترین گزینه جهت استفاده در کارگاه های کوچک محسوب می شود. قدرت موتورهای سه فاز بسیار زیاد است. نویز و سر و صدا در این نوع موتورها بسیار کم می باشد.

پمپ سه فاز و تک فاز

پمپ سه فاز و تک فاز


علت سوختن الکتروموتور سه فاز

تعمیر و سیم پیچی پمپ تک فاز و سه فاز باید توسط فرد متخصص انجام شود. از دلایل سوختن این نوع موتور الکتریکی می توان به اتصال کوتاه فاز به فاز، نوسانات برق، اتصال سیم پیچ موتور به لبه یا درون شیار و اتصال بدنه اشاره کرد. ممکن است دو فاز سالم و یک فاز در سیم پیچی بسوزد. تعمیرکار حرفه ای تعمیرگاه الکتروسیم پیچی بدر قادر است با دقت بالا قسمت سوخته سیم پیچی را جدا کرده و آن را تعمیر کند. اتصال کوتاه فاز به فاز در اثر وجود ذرات معلق موجود در هوا از قبیل گرد و خاک و آلودگی به وجود می آید. اتصال بدنه در اثر ذوب شدن سیم های مسی است. در واقع تداوم جریان برق، ایجاد گرما و عدم دفع حرارت سبب ذوب سیم های مسی می شود. در اینصورت سیم پیچ به هسته می چسبد. از دیگر دلایل سوختن الکتروموتور سه فاز افزایش ناگهانی ولتاژ ورودی و آسیب به ساختار سیم پیچ است.