سیم پیچی موتور

فرمول های سیم پیچی موتور

آشنایی با اصطلاحات مورد استفاده در سیم پیچی موتور و فرمول های سیم پیچی موتور یکی از مهمترین و اصلی ترین دغدغه های بسیاری از افراد در صنایع مختلف می باشد. برای آشنایی با فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی، با ما همراه باشید.

آشنایی با اصطلاحات مورد استفاده در فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی 

سیم پیچی موتورهای الکتریکی یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که امروزه بسیاری از صنعتگران در حرفه های و مشاغل مختلف به دنبال آن هستند تا بتوانند تولیدات مورد نیاز خود را انجام دهند.

شما نیز بهتر است که قبل از انجام فرایند مربوط به سیم پیچی موتور، با یک سری از اصلی ترین اصطلاحات در این خصوص از نزدیک آشنا شوید. سپس با خیال راحت فرمول های مربوط به این فرایند را به خاطر بسپارید. از مهمترین اصطلاحات مورد استفاده در سیم پیچی موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تعداد شیارهای استاتور:

تعداد شیارهای استاتور را با نماد Z نمایش می دهند. بر روی هر موتور الکتریکی یک پلاک اطلاعات وجود دارد که بر روی پوسته موتور قرار داده شده. اطلاعات مربوط به تعداد شیارهای استاتور هر موتور الکتریکی بر روی پوسته موتور یا پلاک موتور نوشته شده است.

2. تعداد قطب های استاتور :

تعداد قطب های استاتور را با نماد 2p نشان می دهند. این تعداد برای هر موتور مشخص است و بر روی پوسته موتور ثبت شده است. شما در فرایند سیم پیچی موتور نیازمند دانستن تعداد قطب های استاتور نیز هستید.

3. محور قطبی:

محور قطبی به خطی اطلاق می شود که یک قطب آن S بوده و قطب دیگر آن را N شکل داده است. در واقع این خط را بسیاری از افراد با خط مغناطیسی می شناسند.

4. گام کلاف:

یکی از مهمترین اصطلاحات مربوط به سیم پیچی موتورهای الکتریکی را گام کلاف شکل داده است. به تعداد شیارهای واقع شده بین دو بازوی یک کلاف را گام کلاف یا گام سیم پیچی می گویند.

5. سیم پیچی یک طبقه:

در صورتی که شیارهای استاتوری روی یک بازو واقع شوند، در این حالت سیم پیچی موتور را یک طبقه می نامند.

6. گام قطبی:

به تعداد شیارهایی از استاتور که به وسیله یک قطب پوشش داده می شود، گام قطبی (yp) گفته می‌شود.  گام قطبی یکی از مهمترین اصطلاحات مورد استفاده در فرایند سیم پیچی موتورهای الکتریکی می باشد.

7. دور سنکرون:

به سرعت گردشه حوزه دوار موتور به حول خود، دور سنکرون می‌گویند. دور سنکرون را با نماد Nنمایش میدهند. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد اصلی ترین فرمول سیم پیچی موتور الکتریکی توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مهمترین فرمول های سیم پیچی موتور

1. فرمول محاسبه گام قطبی موتور الکتریکی

گام قطبی را از رابطه زیر محاسبه می شود. در فرمول تعداد شیارهای استاتور را با نماد Z ، و تعداد قطب های استاتور را با نماد 2p نشان می دهند.

2. فرمول محاسبه تعداد دور سیم پیچ موتور

در صنایع مختلف، دور موتورها را بر اساس دقیقه مشخص می کنند. تعداد دور بر دقیقه هر موتور را با نماد R.P.M نشان می دهند. این تعداد برای هر موتور الکتریکی ثابت است و بر روی پلاک موتور هک شده است.

3. فرمول محاسبه دور سنکرون سیم پیچی موتور

یکی از مهمترین فرمول های سیم پیچی موتور ، فرمول محاسبه عدد دور سنکرون است. همانطور که بالاتر گفته شد، دور سنکرون را با نماد Ns نشان می دهند. برای محاسبه دور سنکرون باید از فرمول زیر استفاده کنید.

در فرمول بالا نماد F معرف فرکانس جریان متناوب است و نماد 2P معرف تعداد قطب های موجود در یک موتور می‌باشد.

4. فرمول محاسبه سرعت گردش روتور موتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.